M-Audio Oxygen blue edition 25 keys.

Geef je mening over hardware welke je al tijd gebruikt of net hebt aangeschaft.

Plaats reactie
Ramon1973
Site Admin
Berichten: 25
Lid geworden op: 19-07-2013 21:48

M-Audio Oxygen blue edition 25 keys.

Bericht door Ramon1973 » 28-07-2013 21:35

In het logo zie je het bewuste klaviertje al staan.
Een licht en compact MIDI klavier welke prima geschikt is om even een baslijntje in te voeren welke qua prijs kwaliteitsverhouding zeer goed scoort in mijn ogen.
Maar niet alles wat er aan software matige functies wordt meegeleverd werkt in alle DAW pakketten even goed en soepel..

[b]Wat zit er in de doos?[/b]
Nou het klavier uiteraard, een USB kabeltje en een CD van Ableton Live 8 lite versie welke eigenlijk voor de Akai MPK is ontwikkeld, de M-Audio werkt er echter wel soepel mee dus niet storend verder.
Ook krijg je een voucher om Ignite te downloaden welke speciaal is gebouwd voor je M-Audio keyboard, waar je wel aan moet denken is even de doos te bewaren want daar zit namelijk een code bij welke je nodig hebt om Ignite te kunnen downloaden.
Het zogenaamde gratis pakket werkt bij mij beetje ruk ondanks dat het als ik tussen het gekraak door luister best aardige presets heeft.
En er zit ook een snelstart gidsje bij maar de manual staat op de DVD van Ableton of je kan hem downloaden via M-Audio site.
Via de site gelijk maar de laatste drivers binnen gehaald en de nieuwste versie van Directlink wat met Cubase 5 niet zo fantastisch werkt, het programma wordt wel geladen maar kan als ik de Oxygen instel als afstandsbesturing voor de basisfuncties binnen Cubase zelf dan kan ik geen noten meer ingeven.
De MIDI meter reageert wel maar hoor geen enkel geluid meer..totdat ik de Oxygen weer uitschakel in het remote device menu.
Ik kan dan wel spelen maar moet via de muis of sneltoetsen op het QWERTY keyboard de opname starten of stoppen.
Het probleem is simpel maar hoop volgende week eens in de programmeer menu's van de Oxygen te gaan uitdokteren waarom ik moet kiezen tussen deze 2 toestanden.
Echter in Presonus Studio One en in Reason 5 kon ik wel direkt aan de slag zonder de muis bij zijn staart te hoeven pakken:-)

[b]Bouwkwaliteit en speelcomfort[/b]
Zijn zeer goed als je de prijs van rond de 69 euro erbij optelt.
Aanslag gevoelige toetsen welke wel wat donzig aanvoelen maar reageren en spelen verder prima.
Ook de draaiknoppen en enkele schuifknop werken snel en zitten goed gemonteerd.
Pitch Bend en Modulation raderen zijn van goede kwaliteit en werken prettig.
Wat snel went is dat deze boven de toetsen zitten en niet er naast zoals bij meeste MIDI klavieren wel het geval is, het maakt de Oxygen daardoor wel stuk compacter op je tafel.
Schakelaars zitten op dit model niet.

Eindconclusie:
Tja de prijs van 69 euro is meer dan prima.
Je kan gelijk met dit apparaat aan de slag, alle software zit er bij inbegrepen.
Bouwkwaliteit is goed maar het kan natuurlijk geen state of the art zijn voor dat prijsje.
Bij normaal gebruik kan je er zeker vele jaren mee werken.
Licht en compact, je kan hem met 1 hand optillen.
Display is standaard LED principe maar werkt gewoon prima.
Jammer is toch dat DirectLink ondanks zijn upgrade weer in de clinch ligt met Cubase.
Ignite is zeker een leuke goedmaker voor DirectLink foutje alleen jammer dat mijn Yamaha Audiogram er niet lekker mee werkt.

Als je een compact en eenvoudig MIDI klavier zoekt dan kan ik je deze toch aanraden.

Groetjes:Ramon
[/b]

Plaats reactie